M. EpeXel
Vous souhaitez réagir à ce message ? Créez un compte en quelques clics ou connectez-vous pour continuer.

M. EpeXel

G.B.I.

AccueilDernières imagesRechercherS'enregistrerConnexion

طريقة جديدة لحماية الايميل

AuteurMessage
Admin
Admin

طريقة جديدة لحماية الايميل Empty
MessageSujet: طريقة جديدة لحماية الايميل   طريقة جديدة لحماية الايميل Icon_minitimeMer 14 Jan - 12:25

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اليوم هشرح طريقة جديدة لحماية الايميل وانا الى اكتشفتها والحمد لله...ممكن يكون فى حد تانى اكتشفها قبللى بس الحمد لله انا محدش قالى عليها وعرفتها لوحدى

طبعا كلنا عارفين طرق حماية الايميل الاساسية وهى السؤال السرى او الايميل البديل
وكان من فترة موضوع الايميل البديل صعب ان الواحد يوصله علشان يغيره لما يسرق ايميل وبذلك يلغى جميع الحمايات الممكنة...لكن بعد تطوير موقع الهوتميل وتحويله الى windows live اصبح دلوقتى الايميل البديل سهل جدا الوصول ليه وتغييره كما فى الصورة

الصورة رقم 1
تم تقليل : 56% من الحجم الأصلي للصورة[ 1024 x 768 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي

طبعا لما الهكر بيعرف باسورد ايميل ده اول مكان بيروح عليه ..وهو مكان تغيير الباسوورد والسؤال السرى..وكمان هتلاقوا تحتهم الايميل البديل...يعنى اول ما يفتح طبيعى هيشوفه يروح مغيره وبذلك تضيع اى حماية على الايميل تماما...لكن زمان كان علشان تغير الايميل البديل كان لازم تدخل على موقع www.passport.com وكان موضوع طويل

لكن النهرده جايبلكم طريقة جديدة جدا وانشاء الله هتأمنلك استرجاع ايميلك بعد السرقة بنسبة 90%
فى خدمة جديدة فى الهوتميل وهى انك تقدر تحول الايميلات اى بتستقبلها عى ايميل تانى..زى الموبايل بالظبط لما تحول مكالماتك على رقم تانى...يعنى انت تتصل على رقمى مثلا وانا اكون محول المكالمات على رقم اخويا فأخويا هو الى يستقبل المكالمة...فكرة النهارده نفس الفكرة
بصوا معايا فى الصور........

اول حاجة ادخل على الانبوكس واختار options زى ما فى الصورة
صورة رقم2

تم تقليل : 56% من الحجم الأصلي للصورة[ 1024 x 768 ] - إضغط هنا لعرض الصورة بحجمها الأصلي

ثم اختار الخيار الثالث الى متعلم عليه

بعد كده اختار تانى خيار الى متعلم عليه واكتب ايميلك ثم اضغط على save
صورة رقم 3

[COLOR="Blue"][SIZE="2"]بعد كده افتح انبوكس ايميلك التانى اى انت حولت عليه الرسايل الى هو انت كتبته فى الصورة رقم4
صورة رقم 4

[COLOR="Blue"][SIZE="2"]هتلاقى رسالة وصلتك من الايميل الى انت عاوز تحول منه رسايل واسمها verify your e-mail address

صورة رقم 5

افتح الرسالة دى واضغط على الرابط الى جواها زى ما فى الصورة دى....
صورة رقم 6
[SIZE="2"][COLOR="Blue"]هتفتحلك صفحة تسجيل دخول الهوتميل...اكتب فيها الايميل والباسورد الخاصين بايميلك الى انت عاوز تحول منه الرسايل...خد بالك فى الخطوة دى كويس...الايميل والباسورد الخاصين بالايميل الى جاى منه الرسالة وليس الايميل الى وصلته الرسالة
اول ما تكتب الايميل والباسورد وتسجل دخول هتجيلك الرسالة دى
صورة رقم 7

[SIZE="2"][COLOR="Blue"]بعد ما تشوف الرسالة الى فى صورة رقم 7 روح على options واختتار Forward mail to another e-mail account زى ما عملنا فى صورة رقم 3 وهتلاقى الكلام ده اول ما تختارها
صورة رقم 8
[SIZE="2"][COLOR="Blue"]هتلاقى مكتوب كلمة verified يعنى تم التأكيد وبكده تبأه خطوات تحويل الرسايل تمت بنجاح

نيجى بأه للجزء التانى...
فلنفرض لا قدر الله ان ايميلك اتسرق...هتعمل ايه...سيبك من السؤال السرى والايميل البديل والبيانات ووجع الدماغ ده لأنه مش هيفيدك للأسف...الا لو الى سرق ايميلك اعمى ومشفش الايميل البديل ومغيروش
المهم......نفرض تانى ان ايميلك اتسرق...هنعمل ايه علشان نرجعه تانى؟؟؟انا هقوللك...
بص معايا....
الخطوة الاولى هتروح لموقع www.hotmail.com
طبعا هنفترض ان الايميل الى اتسرق هو الايميل الى انا محول منه الرسايل وهو ahmed_f88@hotmai.com

طيب..
اول خطوة بعد ما تروح لموقع الهوتميل هتختار forgot my password زى ما فى الصورة
صورة رقم 9
هتلاقى الصفحة دى ظهرتلك ....تقوم عامل زى ما فى الصورة....
صورة رقم 10
بعد كده اعمل زى ما فى الصورة دى
صورة رقم 11
فى خلال بالكتير 3 دقايق هتلاقى رسالة وصلتك من الهوتميل على ايميلك الى انت محول عليه الرسايل...طبعا هنفتح الرسالة وعنوانها reset your windows live password
وهنعمل زى ما فى الصورة دى
صورة رقم 12
هتفتحلك صفحة جديدة تقوم كاتب فيها ايميلك الى اتسرق وتحتها تكتب الباسورد الجديد الى عاوز تعمله وبعدين تحتها تقوم كاتبه تانى
صورة رقم 13

طبعا بعد ما رجعت الايميل تقوم رايح تغير السؤال السرى والايميل البديل علشان الاخ الى سرق ايميلك مياخدوش منك تانى
اتمنى انكم تكونوا فهمتوا الموضوع كويس مع انى عامله ببرنامج ال paint بس يللا مش مهم ...المهم توصل الفكرة وخلاص
واى استفسار انا حاضر وفى الخدمة
Revenir en haut Aller en bas
https://epexel.1fr1.net

طريقة جديدة لحماية الايميل
Page 1 sur 1